Trwa ładowanie...

Obywatele mediów

 

pobierz

17

kategoria: Nauczyciele
pokaż więcej

Edukacja obywatelska, edukacja medialna

W ramach projektu CIVILIA.pl przygotowaliśmy 10 scenariuszy lekcji poswięconych mediom, współczesnej kulturze i nowemu modelowi odpowiedzialności obywatelskiej. Kultura 2.0 oparta na technologiach komunikacji sieciowych skłania nas do uczestnictwa w globalnych procesach społecznych i twórczych. Stajemy się w większym stopniu podmiotami kultury i polityki, bardziej niż miało to miejsce jeszcze w kulturze masowej. Tutaj ideałem był świadomy, krytyczny, mądrze wybierający odbiorca, konsument i wyborca. Potrzeba jednak czegoś więcej, zaangażowania, zmiany myślenia o życiu publicznej, większej troski np. o własną lokalność – szkołę, osiedle, miejscowość. Mamy do tego genialne narzędzia, które przyniosła nam rewolucja komunikacyjna ostatnich lat.

Scenariusze zajęć dotyczą kształtowania kompetencji medialnych młodych ludzi, przyszłych obywateli naszego kraju i Europy. Na początku kilka propozycji (1 – 4) związanych ze sztuką komunikacji interpersonalnej i prowadzenia debaty publicznej, której jakość wciąż wydaje się problemem zarówno w mediach audiowizualnych jak i Internecie. Szkoła jest miejscem wychowania do dialogu, do różnorodności i tolerancji na inne poglądy, stąd trzeba nauczyć się prowadzenia dyskusji i kultury sporu. Następne scenariusze dotyczą pojęcia kompetencji obywatelskiej i medialnej (5 – 7). Będziemy zastanawiać się co to znaczy być krytycznym odbiorcą mediów, jak analizować i wybierać wartościowe przekazy medialne, jak odróżniać reklamę i perswazję od informacji. Na końcu kilka lekcji (8 – 10) poświęcimy zagadnieniom związanym z przemianami kultury i edukacji w kontekście nowych technologii 2.0.

Scenariusze są bardziej inspiracjami dydaktycznymi niż gotowymi pomysłami na lekcję, Chciałbym zostawić Państwu jako nauczycielom swobodę i radość twórczości dydaktycznej. Z pewnymi modyfikacjami można mówić o tych zagadnieniach zarówno w szkole podstawowej na II etapie kształcenia, w gimnazjum jak i w szkołach ponadgimnazjalnych. Gorąco zachęcam do przeprowadzenia takich lekcji np. w czasie godzin wychowawczych czy innych przedmiotów, które Państwo prowadzą.

dr Piotr Drzewiecki

Zobacz więcej z kategorii Nauczyciele

kategoria: Nauczyciele

Media a demokracja

Forma jaką przybrały współczesne demokracje w zasadzie skazuje obywateli na udział w życiu publicznym zapośredniczonym przez media. Nawet tak zbliżone do ideału bezpośredniej partycypacji formy jak referenda, poprzedzane są zwykle długotrwałymi kampaniami w prasie radiu i telewizji...

materiał tekstowy

45