Trwa ładowanie...

Obywatele mediów - scenariusze lekcji do pobrania

 

pobierz

55

kategoria: Nauczyciele
pokaż więcej

Lekcja 2: Umiejętność i język dyskusji

Cele i metody lekcji: świadomość potrzeby etycznych zasad prowadzenia dyskusji, umiejętność dyskutowania.

Pojęcia i główne treści:Dyskusja – łac.discussio, roztrząsanie, wymiana popartych argumentami poglądów przez dwoje lub więcej osób zainteresowanych danym zagadnieniem: zjawiskiem, problemem. Współcześnie obok formy ustnej popularne stają się wymiany poglądów na internetowych forach dyskusyjnych.Argument – fakt, przykład, pogląd przytoczony w trakcie dyskusji na potwierdzenie lub obalenie danego przekonania, logiczny, rzeczowy (poparty danymi), ale też niekiedy odwołujący się do emocji. Wybrane rodzaje dyskusji: debata, dyskusja naukowa, panel dyskusyjny, dyskusja oksfordzka.Dialog – inne określenie rozmowy, komunikacji werbalnej pomiędzy dwoma lub więcej osobami.

Dyskusja – łac.discussio, roztrząsanie, wymiana popartych argumentami poglądów przez dwoje lub więcej osób zainteresowanych danym zagadnieniem: zjawiskiem, problemem.

Pomoce do zajęć: kartki A4, flamastry, długopisy.

Praca w grupach: zadaniem uczniów będzie opracowanie wspólnego kodeksu dobrej dyskusji, która będzie pomocna do przeprowadzenia klasowej debaty. Rozdajemy im kartki (przykłady kategorii poniżej) i prosimy o rozwinięcie podanych zasad, przedstawienie zarówno pozytywnych jak i negatywnych przykładów odnoszących się do danej zasady. Na koniec warto poprosić kogoś o spisanie zaprezentowanych przez klasę kodeksu dobrej dyskusji.

Zobacz więcej z kategorii Nauczyciele