Trwa ładowanie...

Obywatele mediów - scenariusze lekcji do pobrania

 

pobierz

55

kategoria: Nauczyciele
pokaż więcej

Lekcja 3: Debata oksfordzka

Cele i metody lekcji: kształcenie umiejętności prowadzenia debaty publicznej.


Pojęcia i główne treści: Debata oksfordzka – rodzaj debaty powstały w środowisku Uniwersytetu Oksfordzkiego, o ścisłych zasadach dotyczących czasu i sposobu dyskutowania, przede wszystkim o wysokiej kulturze prowadzenia sporu. Polega na tym, że dwa zespoły prowadzą spór na podany wcześniej temat. W każdym zespole są (zwykle cztery) osoby odpowiedzialne: za prezentację stanowiska, za jego uzasadnienie, za kontrargumentację i za podsumowanie. Nad całością czuwa powołany marszałek debaty. Publiczność ma możliwość zadawania pytań jak i głosowania nad prezentowanymi poglądami. Więcej o zasadach debat oksfordzkich m. in. na stronie Organizacji Studenckiej PANEUROPA, http://www.paneuropa.eu.org/debaty/index.php?page=6


Debata oksfordzka – rodzaj debaty powstały w środowisku Uniwersytetu Oksfordzkiego, o ścisłych zasadach dotyczących czasu i sposobu dyskutowania, przede wszystkim o wysokiej kulturze prowadzenia sporu.


Pomoce do zajęć i praca podczas lekcji: na poprzedniej lekcji podaj (najlepiej kontrowersyjny) temat debaty oraz poproś uczniów o zapoznanie się z jej regułami. Możesz im polecić także film instruktażowy Fundacji Kopernikańskiej, dostępny pod adresem http://www.youtube.com/watch?v=mp1b7mFE9Gk Lekcja przebiega zgodnie z regułami przyjętymi w stylu oksfordzkim. Na koniec możecie zastanowić się nad zaletami tego typu form prowadzenia dyskusji publicznych, dlaczego ich nie ma tak wiele jeszcze w polskim życiu publicznym.

Zobacz więcej z kategorii Nauczyciele