Trwa ładowanie...

Obywatele mediów - scenariusze lekcji do pobrania

 

pobierz

55

kategoria: Nauczyciele
pokaż więcej

Lekcja 7: Krytyczny odbiór przekazów medialnych

Cele i metody lekcji: kształtowanie krytycznej i selektywnej postawy wobec środków społecznego przekazu, budowanie własnego systemu wartości w odniesieniu do przekazów medialnych, dyskusja w grupach.

Pojęcia i główne treści: Krytyczny odbiór mediów – umiejętność dokonywania ocen przekazów medialnych i informacyjnych względem przyjętego systemu wartości. Wartości to powszechnie pożądane w społeczeństwie przedmioty lub idee, którym przypisujemy ważną role w życiu. System wartości to zespół wartości uporządkowany według stopnia ważności. Antywartości – przeciwieństwo wartości, zwykle o charakterze zagrożeniowym.

Pomoce do zajęć: nauczyciel przygotowuję karteczki z wypisanymi na nich wartościami ważnymi w życiu człowieka (miłość, pokój, zdrowie, bogactwo, autorytet, wolność. przyjemność, ochrona środowiska).

Praca w grupach: uczniowie podzieleni na grupy otrzymują wylosowaną kartkę z hasłem. Jak odnoszą się do danej wartości? Ich zadaniem jest wypisanie skojarzeń z przekazami medialnymi, filmami, programami telewizyjnymi, piosenkami. Zastanawiają się również nad tym, w jaki sposób dane wartości są dzisiaj prezentowane w mediach. A co jest ich zagrożeniem, antywartością, i jak są one obecne w przekazach? Wspólnie można też podyskutować o hierarchii wartości we współczesnych mediach.

Pomyśl w wolnym czasie: w wolnej chwili usiądź z notesem. Zapisz 5 swoich ulubionych filmów, zespołów muzycznych, książek, programów telewizyjnych.

To Twój osobisty ranking, lista przebojów. Dlaczego podobają Ci się te, a nie inne? Dlaczego ten film, książkę, muzykę uważasz za ważną w swoim życiu? Co Cię w niej pociąga? Jakie wartości artystyczne i inne ze sobą niesie? Spróbuj się nad tym zastanowić i to opisać.

Zobacz więcej z kategorii Nauczyciele